• کلینیک ساختمان پردیس پلتفرم تخصصی رپورتاژآگهی تولیدکنندگان و فعالان صنعت ساختمان ایران
author 09101797990 - 09101797950

آشنایی با سه بازار محلی سنتی تهران

توضیحات

سه بازار محلی سنتی تهران – بازار محلی تجریش – بازار شهرستانی – محلهٔ سرچشمه – خانهٔ قوام‌الحضور

سه بازار محلی سنتی تهران - بازار محلی تجریش - بازار شهرستانی - محلهٔ سرچشمه - خانهٔ قوام‌الحضور

از جمله جاذبه‌های گردشگری و تاریخی هر شهری بازارهای سنتی آن‌ها هستند. بازارهایی که نمایانگر عمق فرهنگ، هنر و سنت ایرانیان است. بازارهایی که با نمای کاهگلی و سقف‌های قوسی شکل، پر از حس خوب نوستالژیک هستند. بازار به عنوان نهادی اقتصادی و اجتماعی، در ایران از دوران ساسانیان در شهرهایی که رونق اقتصادی داشتند، شکل گرفتند. در گذشته، بیشتر بازارها در حوالی دروازه‌های مهم شهر راه‌اندازی شده و در امتداد مسیرهای اصلی شهر گسترده می‌شدند.

سه بازار محلی سنتی تهران – بازار محلی تجریش – بازار شهرستانی – محلهٔ سرچشمه – خانهٔ قوام‌الحضور
راستهٔ اصلی، راسته‌های فرعی، چارسو(چهارسوق)، دالان، میدان و جلوخان، فضاهای ارتباطی در بازار هستند. بخش‌های دیگر بازار عبارتند از: دکان یا حجره، کاروانسرا، تیمچه، قیصریه، فضاهای عمومی، فضاهای خدماتی. جذابیت‌های تهران به عنوان پایتخت ایران، از جمله وجود بازارهای سنتی در کنار مراکز مدرن خرید، این شهر را به مکانی مهم و جالب برای زندگی تبدیل کرده است. برای انتخاب محل زندگی در این شهر بزرگ باید اطلاعات کافی به دست آورد. با استفاده از این لینک divar.ir/s/tehran/rent-residential می‌توانید آگهی‌های اجاره مسکونی را در دیوار مشاهده کنید که اطلاعات خوبی از وضعیت بازار و قیمت‌ها به شما می‌دهد.

سه بازار محلی سنتی تهران – بازار محلی تجریش – بازار شهرستانی – محلهٔ سرچشمه – خانهٔ قوام‌الحضور
بازار محلی تجریش
بازار تجریش یکی از بازارهای تاریخی ایران و از قدیمی‌ترین بازارهای تهران محسوب می‌شود. می‌توان از بازار تجریش به عنوان گل سرسبد بازارهای قدیمی تهران نام برد. این بازار در شمال تهران و منطقهٔ شمیران واقع است. بازار تجریش در همجواری امام زاده صالح (ع) و در قلب محله قدیمی تجریش قرار دارد. بازار قدیمی تجریش به صورت سرپوشیده است. این بازار دو محلهٔ سرپل و تجریش را به هم متصل می‌کند. این بازار سنتی دارای بخش‌هایی از جمله مسجد، تیمچه‌های کوچک (سوق‌های کوچک)، حسینیه و تکیه است. علاوه بر آن، با توجه به تنوع کالا و صنایع دستی، همه نوع قیمتی در آن به چشم می‌خورد. قدمت تکیه‌ٔ تجریش به دوران قاجار باز می‌گردد. این تکیه هرساله پذیرای هیئت‌های عزاداری در محرم است. بازار تجریش علاوه بر پاساژهای متعدد لوکس، نظیر پاساژ قائم، دارای بافت قدیمی نیز هست. گشت‌وگذار در این بازار، فضای قدیمی تهران را برای شما تداعی می‌کند. این بازار دارای یک میدان میوه و تره‌بار سرپوشیده است. در بازار میوه و تره‌بار انواع و اقسام محصولات خوراکی، انواع ترشیجات، سبزیجات معطر، وسایل تزئینی و ……. همه به صورت کاملاً جذاب و رنگی در ورودی مغازه‌ها دیده می‌شود. وجود سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های سنتی با انواع خوراکی‌های متنوع، نیز امکان خوبی برای گردشگران است. برخی منابع، قدمت ساخت این بازار را به هفتاد سال پیش نسبت می‌دهند، ولی به نقل از بعضی کسبهٔ قدیمی، قدمت این بازار ۱۵۰ ساله است. با این وجود بعضی از ساختمان‌های این بازار قدمتشان بیش از این‌ها است. به طور مثال گفته شده تکیهٔ معروف بازار تجریش، بیش از ۲۲۰ سال قدمت دارد. این بازار از یک سمت به میدان تجریش و از سمت دیگر به میدان قدس و مترو تجریش منتهی می‌شود. با استفاده از خودروی شخصی و یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به راحتی می‌توانید به بازار تجریش بروید و ساعات خوشی را در آنجا سپری کنید.

سه بازار محلی سنتی تهران – بازار محلی تجریش – بازار شهرستانی – محلهٔ سرچشمه – خانهٔ قوام‌الحضور
بازار شهرستانی
بازار شهرستانی یکی از بازارهای روز منطقهٔ شرق تهران است. این بازار در ضلع جنوب شرقی میدان امام‌ حسین(ع) واقع شده و دارای دو تا سه چهارراه بوده و هر بخش آن محل فروش کالاهای مختلف است. اغلب مغازه‌های این راسته به عرضهٔ میوه و تره‌بار، گوشت و ماهی، محصولات پروتئینی، انواع لبنیات و بعضاً پوشاک و لوازم منزل می‌پردازند. یکی از نکات مورد توجه در بازار شهرستانی سبک فروش میوه و سبزی در این بازار است که شباهت زیادی به بازار‌های شمال کشور دارد. این محصولات به صورت منظم و رنگین‌کمانی در جلوی فروشگاه‌ها چیده شده و جلوهٔ خاصی به بازار بخشیده‌اند. به دلیل اینکه این بازار در بافت مسکونی قرار دارد، از پارکینگ و حیاط منازل به عنوان مغازه استفاده شده است. از مزایای بازار شهرستانی حجم تقاضای مردم به ویژه اهالی محلی و مناسب بودن قیمت‌ها در این بازار است. این بازار با حفظ بافت سنتی، تا امروز هویت شهرستانی خود را حفظ کرده است.

سه بازار محلی سنتی تهران – بازار محلی تجریش – بازار شهرستانی – محلهٔ سرچشمه – خانهٔ قوام‌الحضور
محلهٔ سرچشمه
محلهٔ سرچشمه یکی از محلات قدیمی تهران است که در محدودهٔ محله‌ٔ بهارستان و در منطقهٔ ۱۲ قرار دارد. سرچشمه محله‌ای قدیمی و کوچک است که در زمان قاجار به دلیل چشمهٔ آبی که سر‌چشمه‌اش در شمیران بوده و از زمین بیرون می‌زده، به این نام معروف شده است. ساخت این محله همزمان با ساخت شهر تهران بوده است. در آن زمان، این محل برای اهالی حکم بازار روز را داشته است. در بازار سرچشمه با الاغ از لواسانات، فشم و دماوند بار می‌آوردند. امروزه این بازار تغییرات زیادی کرده و اکنون سرچشمه به محل ماهی‌فروشی، لاستیک‌فروشی و لوازم ماشین تبدیل شده است. معماری بناهای این محله به این صورت است که چندین مغازه در کنار هم و به یک شکل، اما با نمایی متفاوت دیده می‌شوند. سرچشمه محله‌ای بسیار شلوغ و پرترافیک است. طی ۳۰ سال گذشته این منطقه بافت مسکونی خود را از دست داده و به مرکزی تجاری تبدیل شده است. بیشتر افراد به قصد خرید و فروش کالا به سرچشمه رفت‌وآمد می‌کنند. از بناهای مهم سرچشمه می‌توان به خانهٔ قوام‌الحضور (خانهٔ فرهنگ محلهٔ سرچشمه)، دفتر سابق حزب جمهوری اسلامی (محل انفجار هفتم تیر)، خانهٔ وثوق‌الدوله اشاره کرد. از خیابان‌های منتهی به محلهٔ سرچشمه، خیابان امیرکبیر از شمال، خیابان و میدان شوش از جنوب، خیابان ۱۵ خرداد از مرکز، خیابان خراسان و ۱۷ شهریور از شرق، خیابان مولوی و چهارراه سیروس در غرب هستند. محلهٔ سرچشمه دارای خیابان‌های امام موسی صدر، خیابان حاج محمد یزدی، خراسان، عادل، انبار گندم، قیام (میدان قیام)، بزرگراه آهنگ، خیابان ۱۵ خرداد، امیرکبیر(سه راه سرچشمه)، امین حضور، خیابان ایران است.

سه بازار محلی سنتی تهران - بازار محلی تجریش - بازار شهرستانی - محلهٔ سرچشمه - خانهٔ قوام‌الحضورسه بازار محلی سنتی تهران – بازار محلی تجریش – بازار شهرستانی – محلهٔ سرچشمه – خانهٔ قوام‌الحضور

سخن آخر
بازارها به عنوان بازوی اقتصادی و اجتماعی، نقش مهمی در توسعهٔ شهرها و روستاهای کشور دارند. در ایران از زمان ساسانیان بازارها در دروازه‌های اصلی شهرها به وجود آمدند و به تدریج گسترش یافتند. امروزه بازارهای سنتی در کنار بازارهای مدرن چرخاننده‌ٔ اقتصاد شهرها و تامین کننده‌ٔ نیاز مردم هستند. در تهران بازارهای سنتی، جذابیت ویژه‌ای را برای گردشگران ایجاد کرده است. بازار تهران، بازار تجریش، بازار عودلاجان، بازارچه شاپور، بازار سرچشمه، بازار شهرستانی و … از جمله بازارهای سنتی تهران هستند.

سه بازار محلی سنتی تهران – بازار محلی تجریش – بازار شهرستانی – محلهٔ سرچشمه – خانهٔ قوام‌الحضور

 

 

هر آنچه باید درباره کد رهگیری املاک و روش‌های استعلام آن بدانید

به روز شده در ژوئن 23, 2021 در 8:30 ق.ظ

آدرس

  • شهر: تهران
  • استان / کشور: تهران
  • کشور: ایران

تماس با مشاور

مدیریت
  • مدیریت
  • 09101797990
  • 02176274005
مشاهده لیست های من

Enquire about this property

بازدید صفحه

نقدی ثبت نشده است ( 0 از 5 )

یک نقد ثبت کنید

جهت بررسی وارد شوید