• کلینیک ساختمان پردیس پلتفرم تخصصی رپورتاژآگهی تولیدکنندگان و فعالان صنعت ساختمان ایران
author 09101797990 - 09101797950

اهمیت و نقش خاموت در ساختمان‌سازی

توضیحات

اهمیت و نقش خاموت در ساختمان‌سازی – خاموت چیست؟ ( فولادینو )

اهمیت و نقش خاموت در ساختمان‌سازی - خاموت چیست؟ ( فولادینو )

فولاد به اشکال و مقاطع مختلفی در ساختمان‌سازی کاربرد دارد که یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها، خاموت است. سازه‌ای فولادی و متشکل از یک شبکه‌ی میلگرد که اصلی‌ترین کاربرد آن در ستون‌های بتنی به‌شکل مورب یا عمودی است. خاموت در کنار اشکال دیگر میلگرد به تقویت استحکام ساختمان کمک می‌کند.

 اما شاید بپرسید که با توجه به قیمت فولاد، اهمیت و ضرورت استفاده از خاموت در ساختمان چیست؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد. پیش از آن اما نگاهی به ساختار و انواع این محصول خواهیم داشت. اگر قصد شروع یک پروژه ساختمانی را داشته و یا مشغول اجرای آن هستید، با ما همراه شده با یکی از سازه‌های مهم در این صنعت آشنا شوید.

خاموت چیست؟

خاموت که در زبان انگلیسی به آن Stirrup گفته می‌شود، یک سازه‌ی ساخته‌شده از میلگردهای تقویت‌کننده است. این سازه با خمکاری میلگردهای آجدار با قطر حداقل ۶ میلیمتر به دست آمده و هدفش، تقویت مقاومت بخش‌های بتنی عمودی و نیز تقویت شبکه‌ی اصلی میلگرد ساختمان است. به دلیل شکل خاص این سازه به آن شبکه‌ی میلگرد عرضی یا آرماتور برشی نیز گفته می‌شود. اصلی‌ترین اشکال خاموت، مربعی و مستطیلی هستند؛ اما گاهی آن‌ها را به اشکال دایره، چندضلعی‌های منظم، U، ضربدری و غیره نیز می‌بینیم. در ادامه، انواع مهم این محصول را مرور می‌کنیم.

 انواع خاموت کدامند؟

شناخته‌شده‌ترین انواع خاموت در بازار عبارتند از:

  • خاموت معمولی؛ که به روش دستی و با اهرم و یا به کمک دستگاه تولیدشده و دارای گوشه‌های ۹۰ درجه است.
  • خاموت مارپیچ؛ که شکل آن از نامش مشخص بوده و به کمک دستگاه‌های CNC تولید می‌شود.
  • خاموت رباط؛ همان نوع مارپیچ با گوشه‌های دارای مربع داخلی است.
  • خاموت سلولار؛ شامل شبکه‌ای از میلگرد با حلقه‌های بسته است و بیشترین مقاومت برشی، خمشی و کششی را دارد.
  • خاموت مهندسی؛ که دارای گوشه‌های آن به‌جای ۹۰ درجه، دارای زاویه‌ی ۴۵ و ۱۳۵ درجه هستند.
  • خاموت سایدفور؛ که عبارت از اتصال دهنده‌های میلگردی تکی است و به‌صورت آماده روی میلگردهای طولی نصب می‌شود. نوع خاصی از این محصول با میلگرد ۶، میلگرد عرضی فوراستیل نام دارد.  خاموت در ساختمان‌سازی – خاموت چیست؟ ( فولادینو )

وب سایت فولادینو یکی از مهم‌ترین فروشگاه‌ها و مراجع استعلام قیمت خاموت در کشور ماست. در این وب‌سایت می‌توانید محصولات بهترین برندهای تولیدکننده‌ی مقاطع فولادی را با یکدیگر مقایسه کرده و بدون محدودیت، اقدام به ثبت سفارش نمایید.

 

خاموت در ساختمان‌سازی - خاموت چیست؟ ( فولادینو )در ادامه به بررسی کاربردها و مزایای استفاده از میلگرد عرضی در ساختمان‌سازی می‌پردازیم.

افزایش استحکام ستون بتنی با خاموت

به‌طورکلی، اصلی‌ترین هدف ترکیب مقاطع فولادی و بتن، افزایش استحکام بتن است. بتن، ماده‌ای حساس به دماست که به‌ویژه در ساعات و روزهای اولیه پس از اجرا، دچار تنش‌های دمایی شدید می‌شود. استفاده از میلگردهای آجدار در دل پیکربندی بتنی، اصلی‌ترین راه‌کار برای مهار این تنش‌هاست. دلیل اصلی این موضوع، ضریب انبساط دمایی بسیار نزدیک میلگرد و بتن است.

استفاده از خاموت در ستون، سبب جلوگیری از پیدایش ترک‌های شدید در کل ستون می‌شود که بعضا خسارات جبران‌ناپذیری با خود به همراه دارند. ایجاد ترک در بتن، امری طبیعی است؛ اما مهم، جلوگیری از گسترش و عمیق‌شدن آن است.

درحالی‌که آرماتور یا مش‌بندی طولی میلگرد، چنین نقشی را برای پی و سقف ساختمان بازی می‌کند، قسمت‌های عمودی بتنی مانند ستون‌ها نیز به افزایش استحکام نیاز دارند. به‌طورکلی، ستون‌ها مقاومت چندانی در برابر نیروهای کششی دارند. خاموت سازه‌ای است که به‌منظور تقویت عملکرد این بخش در برابر نیروهای مختلف به‌کار می‌رود. این سازه، نیروهای پیچشی و برشی وارده بر بتن را مهار کرده و آن‌ها را به اسکلت ساختمان و درنهایت زمین انتقال می‌دهد.  خاموت در ساختمان‌سازی – خاموت چیست؟ ( فولادینو )

خاموت ستون، مقاومت آن در برابر سیل، زلزله و ضربات را نیز به‌خوبی افزایش می‌دهد. همچنین از خاموت‌های تنگ باز برای مقابله با نیروهای برشی و از نوع تنگ بسته با زاویه‌ی ۴۵ درجه، برای مقابله با نیروهای پیچشی استفاده می‌شود.

پیشگیری از خمیدگی میلگردها

کاربرد میلگرد در بتن به‌تنهایی کافی نیست. حتی ضخیم‌ترین میلگردها با آج بسیار زیاد نیز به شکل خام نمی‌توانند در برابر نیروهای برشی و پیچشی، مدت‌زمان زیادی دوام بیاورند. شکل به‌کارگیری این مقطع فولادی، به‌اندازه‌ی خود آن تعیین‌کننده‌ی میزان مقاومتش در برابر این نیروهاست. پیکربندی خاموت و خم‌کاری‌هایی که روی میلگرد انجام می‌شود، عملکرد میلگرد در بتن را به شکل چشم‌گیری بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، بدون وجود یک سازه‌ی کمکی، نیروهای برشی و پیچشی، میلگردهای اصلی ساختمان که تحت فشار وزن زیاد هستند را به‌راحتی خم می‌کنند. خاموت، مانع از انتقال فشار به میلگردهای طولی و اصلی ساختمان شده و مقاومت پی و سقف‌ها را نیز در برابر نیروهای فشاری افزایش می‌دهد.

 

خاموت در ساختمان‌سازی - خاموت چیست؟ ( فولادینو )

جلوگیری از حرکت میلگردهای طولی

حرکت میلگردهای طولی در زمان بتن‌ریزی و تا ساعات و روزهای پس از آن، یکی از معضلات و دشواری‌های ساخت‌وساز است. درصورت حرکت آرماتور اصلی پی، ایمنی کل ساختمان در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد، چراکه توازن نیرو در قسمت‌های مختلف به هم می‌خورد. به این اتفاق، کمانش میلگردهای اصلی نیز گفته می‌شود. استفاده از خاموت با زاویه‌ی ۹۰ درجه به‌خوبی می‌تواند شبکه آرماتور طولی را هنگام بتن‌ریزی و تا زمان خشک‌شدن بتن، مهار کند.

اهمیت و نقش خاموت در ساختمان‌سازی

لازم به ذکر است که مزیت استفاده از میلگرد عرضی در جلوگیری از حرکت میلگردهای عمودی، تنها زمانی محقق می‌شود، که هر یک از خاموت‌ها با یکدیگر فاصله‌ی مناسب و برابری داشته باشند. درغیراین‌صورت، همچنان احتمال انحراف زاویه‌ی شبکه‌ی آرماتور اصلی وجود دارد. همچنین، حداقل قطر میلگردها تحقق این منظور باید ۶ میلی‌متر باشد.  خاموت در ساختمان‌سازی – خاموت چیست؟ ( فولادینو )

بهبود انعطاف‌پذیری ستون و مقاومت لنگر خمشی

سازه‌های بتنی باید مقداری انعطاف‌پذیری در برابر نیروهای برشی از خود نشان دهند. درغیراین‌صورت ترک خوردن و شکست آنها حتمی است. درست مانند کاربردی که آرماتور طولی برای پی و سقف‌های بتنی دارد، شبکه‌ی میلگرد عرضی نیز به انعطاف‌پذیری و حتی شکل‌پذیری بدون شکست بیشتر بتن در برابر این نیروها کمک می‌کند. لازم به ذکر است که از میان انواع خاموت، نوع پیچشی به‌منظور تقویت مقاومت پیچشی و انعطاف‌پذیری ستون، عملکرد بهتری دارد.

کارکرد مهم دیگر خاموت کمک به بهبود مقاومت لنگر خمشی ستون است. لنگر خمشی، زمانی پدید می‌آید که گشتاور واردشده به سازه، سبب خمیدگی آن شود. نقطه‌ی خمش می‌تواند پیش یا پس از لحظه‌ی شکست برشی ستون باشد. به‌منظور جلوگیری از این اتفاق باید اطمینان حاصل کنید که برآیند گشتاورهای وارده به سازه، صفر است. یعنی نیروها یکدیگر را خنثی می‌کنند. هدفی که با استفاده از میلگرد عرضی می‌تواند محقق شود.

اهمیت و نقش خاموت در ساختمان‌سازی

اهمیت استفاده از خاموت در تیر بتنی

خاموت در ساختمان‌سازی - خاموت چیست؟ ( فولادینو )از خاموت نه‌فقط در ستون‌ها بلکه در سقف ساختمان نیز استفاده می‌شود. تیرهای بتنی نیز مانند ستون‌ها، مقاومت چندانی در برابر نیروهای برشی و کشش سطحی ندارند. استفاده از میلگرد عرضی در تیرها این قابلیت را تا اندازه‌ی بسیار خوبی بهبود می‌بخشد. از این سازه در نزدیکی تکیه‌گاه‌ها نیز استفاده شده با این تفاوت که در این نقاط، فاصله‌ی آنها از یکدیگر بیشتر خواهد بود. همچنین تیرها نیز مانند ستون‌ها می‌توانند تحت پدیده‌ی لنگر خمشی قرار گیرند که با استفاده از خاموت می‌توان برآیند نیروهای وارده بر این سازه را نیز به صفر رساند.

اهمیت و نقش خاموت در ساختمان‌سازی

سخن آخر

سازه‌های فولادی نقش بسیار مهمی در ساخت ساختمان و افزایش امنیت آن دارند. خاموت به‌عنوان یک سازه‌ی میلگردی، بیش از هر جای دیگری در ستون‌های ساختمان کاربرد داشته و سبب افزایش استحکام بتن، کاهش فشار بر میلگردهای اصلی و جلوگیری از حرکت آن‌ها در بتن‌ریزی می‌شود. این محصول به بهبود عملکرد تیرها و ستون‌ها در برابر نیروهای برشی، خمشی و کششی کمک کرده و در انواع ساده، مهندسی، مارپیچ، رباط، سلولار و غیره تولید می‌شود.

اهمیت و نقش خاموت در ساختمان‌سازی

به روز شده در جولای 26, 2023 در 1:41 ب.ظ

آدرس

  • شهر: تهران
  • استان / کشور: تهران
  • شهرستان: تهران
  • کشور: ایران

تماس با مشاور

مدیریت
  • مدیریت
  • 09101797990
  • 02176274005
مشاهده لیست های من

Enquire about this property

بازدید صفحه

املاک مشابه

پیمانکار اسکلت بتنی  - اجرای اسکلت بتنی - قیمت اجرای اسکلت بتنی - اجرای فنداسیون - اجرای فنداسیون سوله

اجرای اسکلت بتنی, پیمانکار اجرای سازه ساختمان, پیمانکار ساختمان, خدمات ساختمان, رپورتاژ آگهی

3 سال قبل

پیمانکار اسکلت بتنی  - اجرای اسکلت بتنی - قیمت اجرای اسکلت بتنی - اجرای فنداسیون - اجرای فنداسیون سوله

اجرای اسکلت بتنی, پیمانکار اجرای سازه ساختمان, پیمانکار ساختمان, خدمات ساختمان, رپورتاژ آگهی

3 سال قبل

نقدی ثبت نشده است ( 0 از 5 )

یک نقد ثبت کنید

جهت بررسی وارد شوید