• کلینیک ساختمان پردیس پلتفرم تخصصی رپورتاژآگهی تولیدکنندگان و فعالان صنعت ساختمان ایران
author 09101797990 - 09101797950

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

تهیه زمین مناسب براساس بودجه شماجهت ساخت ویلا ، دریافت جوازساخت ازشهرداری

طراحی ، نظارت ، تامین متریال ، طراحی دکوراسیون داخلی ، طراحی و اجرای حیاط ویلا

صفرتاصدساخت ویلا تادریافت پایانکار 

Providing suitable land based on your budget for building a villa, obtaining a construction permit from the municipality, design, supervision, supply of materials, interior decoration design, design and execution of a villa yard

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

محوطه سازی ویلاهای کوچک

ویلاها هر اندازه‌ای که داشته باشند باید به گونه طراحی و تزئین شوند که فضایی سرشار از لطافت، آرامش و خاص بودن را به فرد القا کنند و دست یابی به این مهم در ویلاهای بزرگ با توجه به وسعت فضایی که در اختیار قرار دارد شاید چندان سخت نباشد. اما در ویلاهای کوچک، محوطه سازی و رسیدن به این مهم بسیار می‌تواند پیچیده و خارج از توان فرد باشد. در این مطلب به ارائه ایده‌هایی جذاب، ساده و صد البته کاربردی در خصوص محوطه سازی فضاهای کوچک پرداخته‌ایم.

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

محوطه سازی در ویلاهای کوچک

وقتی حرف از ویلاهای کوچک و محوطه سازی آن‌ها به میان می‌آید پس باید از هر فضایی که در اختیار داریم حتی کوچک‌ترین و دور از دسترس‌ترین آن‌ها نیز نهایت استفاده را ببریم. فرقی نمی‌کند این فضا دیوار باشد یا گوشه‌های یک پله، در هر صورت باید آن‌ها را در طراحی محوطه مد نظر قرار داد. در ادامه چند ایده ساده و کاربردی در همین خصوص عنوان شده است.

 

۱- تا می‌توانید برای خود فضاسازی کنید

فضا سازی در ویلاهای بزرگ بسیار مهم است و سختی چندانی ندارد. در ویلاهای کوچک هم با خطر یکنواختی بیش از اندازه مواجه هستند، فضاسازی نقش مهمی را در متنوع بودن محوطه ویلاهای کوچک ایفا می‌کند. در محوطه سازی این ویلا‌ها به همه ابعاد؛ گوشه و کنار‌ه‌های فضای ویلا هر چقدر هم که کوچک باشد توجه داشته باشید. اجازه ندهید حتی یک وجب از فضا نیز از زیر دستتان فرار کند.

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

برای هر فضای موجود در محوطه خود یک برنامه مجزا داشته باشید. گوشه‌ای را به محل گرد هم آمدن اعضای خانواده و محلی را به استراحت اختصاص دهید. اگر قرار است بچه‌ها هم از این محوطه استفاده کنند پس محیطی مناسب را نیز برای آن‌ها فراهم کنید. از پیاده‌رو‌ها برای بزرگ نشان دادن فضا و وصل کردن محیط‌ها و بخش‌های مختلف محوطه نهایت بهره را ببرید.

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

 

۲- پوشش گیاهی را لایه به لایه به کار ببرید

در این که پوشش گیاهی نقش بسیار مهمی در محوطه سازی ویلاهای کوچک ایفا می‌کند هیچ شک و شبهه‌ای نیست. شاید فضای در دسترس در ویلاهای کوچک اجازه استفاده چندان از پوشش گیاهی را به شما ندهد اما با کمی خلاقیت و علم به گیاه شناسی می‌توانید از این محدودیت هم صرف نظر کنید.

برای غلبه بر این محدودیت، سعی کنید که از گیاهان و گل‌های با ارتفاع‌ و رنگ‌ مختلف در کنار یکدیگر استفاده کنید. برای نمونه همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، چند لایه از انواع مختلف پوشش گیاهی پشت سر هم در کنار یکدیگر در فضایی بسیار کوچک و بدون اینکه هیچ گونه مزاحمتی برای هم داشته باشند قرار گرفته‌اند. در انتخاب انواع پوشش گیاهی نه تنها اندازه بلکه به رنگ آن‌ها نیز توجه داشته باشید.

 

۳- دیوار‌ها در محوطه سازی ویلاهای کوچک چهره به رخ می‌کشند

در محوطه سازی ویلاهای کوچک دیوارها بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آیند. بر خلاف ویلاهای بزرگ، در ویلاهای کوچک دیگر خبر از ده‌ها متر فضای مسطح نیست. در این شرایط دیوار‌ها با فراهم کردن یک سطح کاملاً مسطح می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای اجرای ایده‌های مختلف باشند. حال این ایده‌ها می‌تواند مربوط به نورپردازی یا مربوط به پوشش گیاهی باشند.

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، کاشتن چند گل و گیاه بالارونده در پای دیوار‌ها و هدایت آن‌ها به سمت بالا، در کوتاه‌ترین زمان ممکن هم فضا را بسیار متنوع خواهد ساخت و هم سطح پوشش گیاهی محوطه ویلاهای کوچک را ارتقا خواهد بخشید.

 

۴- از فلاورباکس‌ها بسیار استفاده کنید

در محوطه سازی باید از المان‌های مختلفی استفاده کرد. بسیاری از این المان‌ها پر هزینه و بسیاری هم کم هزینه خواهند بود. فلاورباکس‌ها یا به اصطلاح جعبه گل‌ها از جمله المان‌های پرکاربرد در محوطه ساز فضاهای کوچک هستند ک هبه معنای واقعی می‌توانند معجزه کنند. فلاورباکس علاوه بر اینکه به شما کمک خواهند کرد تا حدودی بر مشکل کمبود فضا در ویلاهای کوچک غلبه کنید، از طرفی هم می‌توانند کار شما در نگهداری از پوشش‌های گیاهی بسیار راحت کنند.

فلاورباکس‌ها انواع مختلفی دارند و برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم حتماً مطلبی که پیش‌تر در خصوص فلاورباکس منتشر کرده‌ایم را مطالعه بفرمایید. فلاورباکس‌ها را در هر مکان و موقعیت ممکن می‌توان به کار برد. می‌توانید آن‌ها را با طنابی از دیوار یا درخت آویزان کنید. می‌توانید آن‌ها را به مانند شکل زیر روی یک شبکه فلزی یا چوبی نصب شده روی دیوار قرار دهید.

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

 

۵- از وسایل به درد نخور و بلااستفاده کمک بگیرید

لزومی ندارد که برای محوطه سازی ویلاهای کوچک خود حتماً دست در جیب مبارک ببرید و آن را خالی کنید. بله برای اجرای برخی از طرح‌ها و ایده‌ها لازم است که متحمل هزینه شوید اما بسیاری اوقات می‌توانید افسار خلاقیت خود را در دست بگیرید و آن را به هر کجا که می‌خواهید هدایت کنید. از هر وسیله ممکن استفاده کنید. جعبه‌ای میوه به خصوص نوع چوبی می‌توانند با کمی تغییر یک فلاورباکس بسیار خوب باشند.

قوطی‌های شیشه‌ای و پلاستیکی مواد غذایی را می‌توان به راحتی به مانند شکل زیر آویزان کرد و نقش یک گلدان کوچک داشته باشند. بلوک‌های بتنی و چوبی هم می‌توانند روی زمین کاربردهای مختلفی همچون نشیمنگاه یا گلدان را داشته باشند. از این ایده‌ها بی نهایت می‌توان نام برد. برای قوه خلاقیت خود هیچ محدودیتی قرار ندهید.

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساختهطراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

 

۶- از بُنسای و گیاهان مینیاتوری استفاده کنید

شاید در مواقعی، فضای ویلاهای کوچک که برای محوطه سازی در دسترس قرار دارند، آن‌قدر کوچک هستند که داغ داشتن یک درخت در دل حیاط را به دل صاحب آن ویلا می‌گذارند. تحت این شرایط استفاده از درختان و درختچه‌های مینیاتوری مانند انواع بُنسای که می‌توانند در اندازه‌های مختلفی پرورش داده شوند، می‌تواند راه حلی بر این مشکل باشد. استفاده از این درخت‌های خاص می‌تواند نقش یک نقطه تمرکز را در ویلا ایفا کند. فکرش را بکنید که در دل محوطه ویلای کوچک خود یک عدد بنسای در هم تنیده شده یا شاخه‌های زمخت و ضخیم قرار داده‌اید. زیبایی و خاص بودن از سر و روی این ایده می‌بارد.

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

 

۷- قدرت نورپردازی را دست کم نگیرید

یکی از اشتباهات رایج در محوطه سازی به ویژه در ویلاهای کوچک صرف نظر یا دست کم گرفتن قدرت المان نورپردازی است. نورپردازی بر خلاف بسیاری از المان‌ها در محوطه سازی به نگهداری یا زیرساخت چندانی نیاز ندارد. از طرفی هم اجرای آن در هر مکان و شرایطی امکان‌پذیر است. می‌توانید رشته‌ای از چراغ‌های ال ای دی (LED) را از درخت و دیوار آویزان کنید یا تمامی طول پیاده روها را به چراغ‌هایی کوچک از بقیه نقاط جدا کنید.

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

 

۸- از سازه‌های آبی استفاده کنید

سازه‌های آبی از جمله المان‌های کاربردی در محوطه سازی ویلاها هستند که تأثیراتی چند جانبه بر فضای اطراف می‌گذارند. سازه‌های آبی هر چند هم که کوچک باشند از طرفی می‌توانند به متنوع سازی محوطه کمک کنند، طراوت و لطافت فضای محوطه را بهبود بخشند و از طرفی صدایی دل‌نشین را روانه فضا کنند. این تأثیرات در ویلاهای کوچک بیشتر از هر زمان دیگری به چشم خواهد آمد. استفاده از حوض‌ها و آبنمای خانگی فایبرگلاس  گزینه بسیار ایده آلی خواهد بود.

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

 

۹- هوشمندانه خرید کنید

به هر در و دیواری هم که بزنید بالاخره باید برای داشتن یک محوطه مناسب که در آن احساس راحتی کنید، دست به جیب شوید. حال این دست به جیب شدن می‌تواند با هدف خریدن یا سفارش ساخت یک محصول باشد. امروزه تجهیزات و وسایلی که در محوطه سازی به کار برده می‌شوند بسیار متنوع هستند. بسیاری مختص فضاهای کوچک ساخته شده‌اند. برای نمونه اگر چه منقل و باربیکیو‌ها می‌توانند بسیار جاگیر باشند اما انواعی از آن‌ها را می‌توان تهیه کرد یا سفارش داد که حالتی تاشو دارند و به دیوار وصل می‌شوند.

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

 

۱۰- به سلیقه خود اعتماد داشته باشید

طراحی و اجرای محوطه سازی را به هر فرد یا گروهی بسپارید و هر چقدر هم برای آن هزینه کنید، هیچ کدام نمی‌توانند تضمین کنند که شما در محوطه‌ای که برای آن هزینه کرده‌اید احساس راحتی خواهید کرد مگر اینکه المان‌ها و طراحی کلی آن باب میل شما باشد. پس سلیقه خود را اولویت قرار دهید. اگر از گروه‌های طراح استفاده می‌کنید حتماً همه ایده و طرح‌ها را قبل از اجرا بررسی کنید و مطمئن شوید که با آن هیچ مشکلی ندارد.

سخن آخر

بسیاری بر این باورند که محوطه سازی در ویلاهای کوچک سخت و پیچیده است. قلق کار استفاده از وسایل مناسب در مکان مناسب و در اندازه مناسب است. در این مطلب به ارائه ایده‌هایی در خصوص محوطه سازی ویلاهای کوچک پرداختیم و سعی کردیم که به شما نشان دهیم در صورت داشتن ایده و خلاقیت می‌توان از ویلاهای کوچک هم بهترین نتیجه را استخراج کرد. پس به خود اعتماد داشته باشید.

طراحی حیاط ویلا /  ساخت ویلای مدرن /  خانه ویلایی  / ویلای پیش ساخته

img

مدیریت

پست‌های مرتبط

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی چیست؟ در پاسخ به vps چیست باید بگوییم در...

ادامه مطلب

ساخت آبنمای سنگی

نکات ساخت و نصب آبنما - توجه به محوطه سازی و ایجاد فضاهای زیبای خارج از ساختمان، امروزه به یکی از موضوعات اصلی در طراحی محوطه ها تبدیل شده است و افراد زیادی به دنبال دیزاین محوطه ی خانه های ویلایی و یا حتی آپارتمان های خود می باشند

ادامه مطلب